Pāriet uz galveno saturu
  • Sākums
  • Pakalpojumi
  • Par sabiedrību
  • NODERĪGI
  • Kontakti

E-rēķini

31. janvāris, 2025 pl. 14:35

Strukturēts elektroniskais rēķins (e-rēķins)

Obligāti e-rēķini darījumos ar valsts iestādēm tiek ieviesti no 2025.gada janvāra, bet darījumos starp saimnieciskās darbības veicējiem no 2026.gada.

E-rēķins — rēķins, kurš sagatavots, nosūtīts un saņemts strukturētā (mašīnlasāmā) formātā, kas ļauj to automātiski un elektroniski apstrādāt (.xml formāts).
Kam jālieto e-rēķini?
E-rēķinu aprite attieksies uz valsts pārvaldi un Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem, t. sk. fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību, un pārējiem Grāmatvedības likuma subjektiem un Pievienotās vērtības nodokļa likuma subjektiem.
Vai e-rēķins aizstās preču piegādes dokumentus - preču pavadzīmi?
Strukturēts elektronisks rēķins (e-rēķins) neaizstās preču piegādes dokumentu (preču pavadzīmi), jo e-rēķinu PEPPOL BIS Billing 3.0 struktūra neparedz preču piegādes dokumenta (pavadzīmes) informācijas iekļaušanu e-rēķinā.
Kad e-rēķini jānodod VID?
Sākot ar 2026. gada 1. janvāri, e-rēķinu datu nodošana Valsts ieņēmumu dienestam būs obligāta.
Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) būs iespējams augšupielādēt tikai XML formāta e-rēķina datni (failu).
Paredzēti trīs elektroniskie nosūtīšanas veidi:

  1. Bezmaksas valsts piegādes risinājums – E-adrese izmantojot latvija.lv (vairāk info: https://www.varam.gov.lv/lv/media/28131/download)
  2. PEPPOL pakalpojuma sniedzēju maksas pakalpojums
  3. Individuālu veidu – rēķina izrakstītājiem un saņēmējiem vienojoties par aprites kanālu (e-pastu, tiešās programmatūras integrācijas saskarnes)

Pirmais un otrais informācijas nosūtīšanas veids paredz to, ka e-rēķini automātiski aiziet arī EDSā.
Ja izmanto trešo veidu, tad rēķinu izrakstītājam pašam jānodrošina e-rēķinu iesniegšana EDSā.
Kādi ir potenciālie ieguvumi?

  1. Digitalizācijas veicināšana (izaugsme; ilgtspējīgi risinājumi; investīciju pieaugums);
  2. Administratīvā sloga mazināšana (nebūs jāiesniedz VID rēķinu kopijas; dati, kas jau ir sniegti, atkārtoti nav jāiesniedz; nākotnē iespēja daļēji automātiski aizpildīt PVN dekl. Pielikumu);
  3. Grāmatvedības procesu automatizācija (samazināts kļūdu pieļaušanas risks; uzlabots dokumentu aprites ātrums; rēķinu transformācija grāmatvedības reģsitros; krāpniecības risku mazināšana darījumos).

Par biežāk uzdotajiem jautājumiem ir VID sagatavotas atbildes:  https://www.vid.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-katalogs/e-rekini


Jaunākie ieraksti

  • Darba devēja iemaksas darbinieku 3.pensiju līmenī
    6. apr. 2025
  • E-rēķini
    31. janv. 2025
  • IIN izmaiņas 2025.gadā
    28. janv. 2025
  • VALDES LOCEKLIS. Kādos gadījumos var darboties bez atlīdzības, bet kad ir obligāti slēdzams darba līgums?
    4. jūl. 2024
  • REPREZENTĀCIJAS UN PERSONĀLA IZMAKSAS. Uzņēmumu ienākuma nodoklis.
    7. jūn. 2024
  • Kad par ziedojumiem jāmaksā UIN?
    13. maijs 2024
  • UIN atvieglojumi ziedotājiem
    13. maijs 2024


Veidots ar Mozello - labo mājas lapu ģeneratoru.